Dagdrømmer dit barn også? Derfor er det vigtigt for hjernen …

Når dit barn dagdrømmer, hviler hjernen, og dit barn får lettere ved at fokusere og indlære. Hjernen har brug for pauser, ellers bliver den stresset. Og egentlig kan den heller ikke multitaske.

Børn i dag bliver bombarderet med indtryk, ting, de skal nå, og ting, de skal forberede – ikke mindst i skolen. Og dertil kommer alle informationerne fra mobiltelefoner, tv og spil. Du kan hjælpe dit barn med at mindske følelsen af pres og stress. Det handler om at nedtone det, der kan vente, og så fokusere målrettet på en ting ad gangen. Det handler også om at tage pauser og finde tid til at dagdrømme. Og det er aldrig for sent at starte.

Mange af os tror, at vi kan multitaske, men fakta er, at hjernen kun kan gøre én ting ad gangen – den bearbejder informationer i små enkeltvise sekvenser, der afløser hinanden. Vi føler, at vi multitasker. MEN hjernen fragmenterer i små dele og fokuserer på én ting ad gangen.

Hvis vi prøver at gøre flere ting ad gangen, frigives stresshormonet kortisol. Dette gælder også for dit barn.

Med disse 4 gode råd kan du hjælpe dit barn med ikke at blive stresset i en hverdag, hvor mange gerninger skal klares, og hvor mange informationer hele tiden skal bearbejdes.

Tip 1: Styring af tid og opgaver

Styring af tid og opgaver
At tage en ting ad gangen får hjernen til at slappe af, og så bliver dit barn både mere produktivt og kreativt. Når barnet kun
fokuserer på én ting ad gangen, er barnet mere effektivt, end hvis det har tankerne alle mulige andre steder. Er dit barn til sport, så hjælp med at holde fokus dér, og undlad samtidig at diskutere, hvilken gave, der skal købes til næste børnefødselsdag. Er dit barn ved at hente tøj i kommoden om morgenen, så undlad samtidig at minde om en seddel, han/hun skal huske at give til læreren. En ting ad gangen.

Tip 2: Pauser og dagdrømmeri!

Alle de informationer, dit barn får ind, skal bearbejdes og sorteres i hjernen. Derfor har dit barn brug for pauser. Du har måske oplevet, at dit barn pludselig sidder og stirrer ud i luften og dagdrømmer. Det er hjernens måde at holde pause på. Holder vi ikke selv pauser, så kan den finde på at gøre det for os og ”logge ud” for et øjeblik. Det er en slags overlevelsesstrategi for hjernen, som har travlt med at bearbejde et bombardement af indtryk.

Pauser og dagdrømmeri!

Du har måske selv oplevet at læse i en bog, og pludselig kan du ikke huske de sidste fem linjer. Det er fordi, din hjerne har taget sig en pause.

Børn bør have en hel del pauser i skoledagen. De har et hårdt skema, men pauser kan lette presset. Legepauser for eksempel, hvor de kan lade spontaniteten, ideerne og kreativiteten udfolde sig.

Tip 3: Sortér i informationerne!

Et menneske modtager 5 gange så meget information i dag, end det gjorde for 30 år siden. Vores hjerner er imidlertid evolutionært set ikke gearede til at bearbejde så meget information. Derfor må vi også hjælpe vores barn med at sortere i information – hvilken information er nødvendig at fokusere på, og hvilken er ikke.Og vi skal lære barnet at være kritisk over for kilderne til information – dette gælder jo også, når han/hun surfer på nettet efter facts. Hvem står bag informationen, har de særlig interesse i at give denne information, er det overhovedet information, der skal huskes/tages seriøst m.v.

Tip 4: Hjælp hukommelsen!

Er der for meget at huske på, så hjælp barnet med at nedskrive de ting, der kan vente, så det er ”ude af hovedet”, og barnet kan koncentrere sig om en ting ad gangen. Så stresser det ikke i hovedet med mange gøremål og distraherer ikke fra fokus.

Vi voksne kan også have gavn af at nedskrive en to do-liste, så det ikke fylder i hovedet. Det er det samme for dit barn. Det giver ro.

 

Dagdrømmer dit barn? Har du gode tips til at hjælpe børn med at holde pauser? Del dine erfaringer på vores Facebook-side.